Home     16028 posts


Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
I'm beyond non-existence and beyond existence; these don't pertain to me.
I'm beyond both union and separation; these don't pertain to me.
I'm beyond both unconsciousness and consciousness; these don't pertain to me.
I'm nectarean knowledge, unchanging bliss; I'm everywhere, like space.

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 11

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
Sinless, I consume all sins; I'm the sacrificial fire.
Dutiless, I consume all duties; I'm the sacrificial fire.
Boundless, I consume all bondage; I'm sacrificial fire.
I'm nectarean knowledge, unchanging bliss; I'm everywhere, like space.

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 10

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
I have no karma; I'm the sacrificial fire in which all karma's consumed.
I have no sorrow; I'm the sacrificial fire in which all sorrow's consumed.
I have no craving; I'm the sacrificial fire in which all craving's consumed.
I'm nectarean knowledge, unchanging bliss; I'm everywhere, like space.

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 9

Andriy shared a Yoga Vashishta quote         SHARE URL

Yoga Vashishta

See More
' Subjection of the Mind, and Abandonment of Desires '

The knowledge of Truth, subjection of the mind, and abandonment of desires, are the joint causes of spiritual bliss; which is otherwise unattainable by the practice of any one of them singly.

Therefore, the wise man practices all these triple virtues at once; and abandons his desire of worldly enjoyments, with the utmost of his efforts.

Unless you become a complete adept, in the practice of this triple morality; it is impossible for you to attain the state of Divine perfection, by your mere devotion for a whole century.

Know that it is the simultaneous attainment of Divine knowledge in combination with the subjection of the mind and its desires, that is attended with efficacy of the Divine presence.

- Book 5, chapter 92 -

Andriy shared a Разное quote         SHARE URL

Разное

See More
СИЛА И МОГУЩЕСТВО

ГАЯТРИ-МАНТРЫ

1. Что такое Гаятри-мантра?

Гаятри-мантра - это универсальная мольба, бережно хранимая в Ведах, наиболее древних священных писаниях Человека. (Сатья Саи Говорит, т.X, с.109)

Гаятри-мантра - это мольба, которую могут произносить с устремлением мужчины и женщины, независимо от их вероисповедания и страны, во все времена. Повторение этой мантры будет приводить к развитию духовного разума. (Сатья Саи Говорит, т.V, с.58)

2. Изложите Гаятри-мантру.

Текст Гаятри-мантры:
ОМ
БХУР БХУВА СВАХА
ТАТ САВИТУР ВАРЕНЬЯМ
БХАРГО ДЭВАСЬЯ ДХИМАХИ
ДХЙО ЙО НАХ ПРАЧОДАЯТ


3. Каков перевод Гаятри-мантры?
ОМ - Парабрахман
БХУР - Бху лока (физический план). Он также относится к телу, сделанному из 5 Панча Бхутас (5 элементов). Эти 5 элементов составляют Пракрити (природу).
БХУВА - Бхува лока - средний мир. Также, Бхува - это Прана Шакти. Конечно же, на самом деле присутствие Праджнаны позволяет Прана Шакти оживлять тело. Именно по этому поводу Веды заявляют "Праджнанам Брахма" (Непрерывное Всеобъемлющее Осознавание - это Брахман).
СВАХА - Сварга лока (небеса - земля Богов) (Санатана Саратхи, 9/95-234).
ТАТ - Параматма, Бог или Брахман (букв. "То").
САВИТУР - То, из которого все это рождено.
ВАРЕНЬЯМ - Достойный поклонения, желанный.
БХАРГО - Сияние, Духовная Лучезарность, Свет, который дарит Мудрость.
ДЭВАСЬЯ - Божественная Реальность.
ДХИМАХИ - Мы медитируем.
ДХЙО - Буддхи, духовный разум.
ЙО - Который.
НАХ - Наш.
ПРАЧОДАЯТ - Просветит.

Гаятри-мантра может иметь многочисленные варианты переводов. Один такой перевод приведен ниже:

(ОМ) ОМ (ДХИМАХИ) Мы медитируем (БХАРГО) на Духовную Лучезарность (ВАРЕНЬЯМ ДЭВАСЬЯ) Этой Восхитительной Высшей Божественной Реальности (САВИТУР) Источник (БХУР, БХУВА, СВАХА) Физической, Астральной и Небесной Сфер Существования. (ТАТ) Пусть Та Высшая Божественная Сущность (ПРАЧОДАЯТ) просветит (ЙО) который (НАХ) наш (ДХЙО) разум (чтобы мы могли осознать Высшую Истину).

Также: Дхй Йо ЙоНах Прачодаят = Пробуди мое Различение, О Господь, и направляй меня. (Гита Вахини, с.3)...

19. Что развивает Гаятри-мантра?

Повторение Гаятри-мантры развивает и обостряет проявляющую знание способность в человеке.

20. Какие другие блага получает повторяющий Гаятри-мантру?

Тот, кто повторяет Гаятри-мантру регулярно и с верой -
получает от Гаятри-мантры спасение от болезней -
Сарва рога ниваарини Гаятри (Sarva roga nivaarini Gayatri),

Гаятри-мантра защищает от всех бедствий -
Сарва духкха париваарини Гаятри (Sarva duhkha parivaarini Gayatri),

Гаятри-мантра - исполнитель всех желаний -
Сарва ваанча пхалашри Гаятри (Sarva vaancha phalasri Gayatri).
(Санатана Саратхи, 9/95-236)

21. Что Гаятри-мантра дарует тому, кто повторяет ее с верой?

Гаятри-мантра - даритель всего, что приносит благо тому, кто повторяет ее с верой. (Санатана Саратхи, 9/95-236)

22. Каковы другие результаты повторения Гаятри-мантры?

Если кто-то повторяет Гаятри-мантру, то различные виды сил проявятся в нем. Следовательно, с Гаятри-мантрой нельзя обращаться небрежно. (Санатана Саратхи, 9/95-236) См. также Вопрос № 30

Преподано и разъяснено
Бхагаваном Шри Сатьей Саи Бабой

Andriy shared a Разное quote         SHARE URL

Разное

See More
"Тончайшей сетью Шива распростерт повсюду,
Он пронизывает смертные спирали.
Если вы не видите Его, пока живы,
Как же увидите после смерти?
Поразмыслив над этим, отделите Я от не-Я."

"Я увидела и обнаружила Себя во всем,
Я увидела лучезарность Бога во всем.
Услышав и сделав паузу, узрите Шиву,
Дом – это только Он; Кто есть Я, Лалла."

"Я устала от непрерывного поиска себя
Думая, что никто не может отведать этого тайного знания,
Я, в конце концов, погрузилась в него
И была допущена к Божественному бару,
Где бокалы полны до краев,
Но никто не осмеливается пить из них."

"Загрязнения моего ума были стерты как пыль с зеркала
И я достигла знания Себя.
Я узрела Его, пребывающего во мне —
Он — все,
Я — ничто.
Теперь я узрела текущий поток —
И больше не вижу ни берега, ни моста.
Теперь я узрела цветущий куст —
И больше не вижу ни роз, ни шипов."

"Все, что бы я ни делала, стало поклонением Господу;
Все, что бы я ни говорила, стало молитвой;
Все, что бы ни испытывало мое тело,
Стало садханой шайва-тантры,
Высвечивающей мой путь к Парамашиве.
Восстань, Женщина! Подготовь для обожения
Вино, мясо и изысканные лакомства.
Если познано высшее состояние,
Нарушение традиций не делает разницы.
Сосредоточь внимание на бессмертном.
Ум заблудится, если отвлечется.
Не бойся и будь непреклонна —
Ум как ребенок-сосунок беспокоится даже на материнских коленях."

Лаллешвари

Лалла — яркая звезда в плеяде поэтов-мистиков средневековой Индии, таких как Мирабаи, Кабир, Тулсидас, создательница мистической поэзии вакх (букв. «речь»), оказавшая сильное влияние на развитие кашмирской литературы. Вышедшая за ограничения отнесения себя к тому или иному религиозному направлению, она равно высоко почитается и мистиками-индуистами, и суфиями, и иными, ищущими подлинное.
Лалла появилась на свет в брахманской семье в Кашмире в начале XIV века и оставила тело приблизительно в 1370-х годах. Ее точные даты рождения и смерти неизвестны. В возрасте 12 лет ее выдали замуж и дали ей новое имя Падмавати. Однако в своих стихах она использует только свое имя до замужества – Лалла. В народной памяти она предстает под двумя именами – Лаллешвари и Лал Дэд (Мать). В персидских летописях она известна как Лалла Арифа. Ее замужество не было счастливым — свекровь обращалась с ней очень жестко, а муж часто впадал в ярость и вымещал ее на жене. В доме мужа ее никогда не кормили вдоволь. На обед свекровь подавала ей на тарелке камень, прикрыв его тонким слоем риса, так что порция выглядела большой. Лалла молча безропотно съедала поданное «блюдо».
Уже в раннем возрасте привлеченная к духовному поиску, Лалла была погруженной в себя и не выказывала интереса к мирскому. Сиддха Шрикантха, учитель кашмирского шиваизма, посвятил ее в шайва-йогу. Начав практику и продвинувшись в ней, она превзошла своего учителя.
В 24 года она оставила дом и семью и, в знак отречения от мирского, начала странствовать обнаженной.

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
I'm beyond the intellect and inaccessible to the intellect; it cannot reach to me.
I'm beyond vision, and inaccessible to vision; it cannot reach to me.
I'm nectarean knowledge, unchanging bliss; I'm everywhere, like space.

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 8

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
Know well that all sense organs are made of emptiness;
Know well that all sense-objects are likewise, emptiness.
Know well that I'm the stainless One; I'm neither bound nor free.
I'm nectarean knowledge, unchanging bliss; I'm everywhere, like space.

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 7

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
I'm neither gross nor subtle; I neither come nor go.
I have no beginning, end, or middle; I'm neither great nor small.
I'm telling all the secrets of the supreme Reality:
I'm nectarean knowledge, unchanging bliss; I'm everywhere, like space.

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 6

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
I'm undivided, yet I'm every separate form; what shall I say of that?
I'm divided, yet I'm in everything; what shall I say of that?
I'm both eternal and non-eternal; what shall I say of that?
I'm nectarean knowledge, unchanging bliss; I'm everywhere, like space.

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 5

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
I'm desireless, with desire; how shall I speak of that?
I'm unattached, with attachment; how shall I speak of that?
I have no substance, and yet I have; what shall I say of that?
I'm nectarean knowledge, unchanging bliss; I'm everywhere, like space.

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 4

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
I'm neither beginningless nor with beginning; I'm a Sun that never sets.
I'm neither concealed nor unconcealed; I'm a Sun that never sets.
I'm neither illumined nor unillumined; I'm a Sun that never sets.
I'm nectarean knowledge, unchanging bliss; I'm everywhere, like space.

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 3

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
Shiva is not white or yellow; He has no color at all.
That supreme Shiva is both the cause and the effect.
Truly, I am beyond the process of thought; I'm Shiva.
Tell me, friend, how can I bow the Self unto the Self?

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 2

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
The distinction between "with qualities" and
"without qualities" does not exist in Him;
He's beyond both attachment and non-attachment;
Stainless, He's beyond all forms.
He's beyond both qualities and the absence of qualities;
Though formless, He's the substance of all forms.
So how can I worship that Shiva, who exists everywhere, like space!

Tritiyodhyayah
Chapter 3, Verse 1

Andriy shared a Abhinavagupta quote         SHARE URL

Abhinavagupta

See More
“The essence of consciousness is freedom, and the essence of that is a mass of bliss. It is for this reason that ritual action directed toward an attainment of a state of identity and absorption should be carried out employing elements that bring joy to the Heart.”

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
If the mind and speech can't reveal the Self,
How could the Guru's teachings reveal the Self?
How could a Guru reveal with words
That Essence of existence which is self-illuminating?

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 40

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
Transcending all dictates, he abides in the Self;
His mind becomes free of the thought of duality.
Neither purity, nor impurity, nor distinction of sex,
Nor fortune, nor misfortune, has any meaning for him.

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 39

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
Beyond mind, intellect, body, and sense-organs;
Beyond the subtle elements, and the five gross elements;
Beyond the sense of ego, and even the ethereal body;
It's the Lord, the Self, the Eternal, he attains.

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 38

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
He may or may not attain concentration;
He may or may not attain freedom from the senses;
He may or may not abandon all actions;
It's the Lord, the Self, the Eternal, he attains.

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 37

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
He does not attain a "many" or a "One" that is separate from himself;
It is not something other, like an object with length and breadth.
It cannot be objectively proven, or compared with anything;
It's the Lord, the Self, the Eternal, he attains.

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 36

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
His attainment is not breath-control, or fixed-stares, or yogic-postures;
Nothing becomes learned or unlearned at all.
His attainment is not the purification of the nerves;
It's the Lord, the Self, the Eternal, he attains.

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 35

Andriy shared a Paramahansa Yogananda quote         SHARE URL

Paramahansa Yogananda

See More
The Lord wants us to escape this delusive world. He cries for us, for He knows how hard it is for us to gain His deliverance. But you have only to remember that you are His child. Don't pity yourself. You are loved just as much by God as are Krishna and Jesus. You must seek His love, for it encompasses eternal freedom, endless joy, and immortality.

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
That is the Essence from which the sentient and insentient universe is born;
It is like the ocean which gives birth to the foam on its surface.
It is That by which everything is maintained and dissolved;
It's the Lord, the Self, the Eternal, he attains.

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 34

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
He does not envision the form of the great Shiva,
or Shakti, or any other gods;
He does not see kundalini, or light-forms, or the feet of God;
Nor does he perceive his own soul, like a jar with its contents;
It's the Lord, the Self, the Eternal, he attains.

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 33

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
His attainment is not the Vedas, nor initiation, nor a clean-shaven head;
It is not a Guru, or disciples, or bountiful treasures,
Or the practice of postures, or wearing of ashes;
It's the Lord, the Self, the Eternal, he attains.

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 32

Jo Anne shared a Avadhuta Gita of Dattatreya quote         SHARE URL

Avadhuta Gita of Dattatreya

See More
He goes beyond illusion, beyond comparison, beyond form,
Beyond any support, beyond the body and its nourishment;
Beyond duality, fear, desire, and powers.
It's the Lord, the Self, the Eternal, he attains.

Dvitiyodhyayah
Chapter 2, Verse 31

Contribute to the project

Support and Contribute to This Project of Sharing and Spreading Timeless Wisdom.

Thank you!

· · ·   View More Channels   · · · Random Being
Our Friends:
Buddha at the Gas Pump Big library of interviews with awakened and inspiring beings of our time. Swami Vivekananda Quotes Beautiful library of Swami Vivekananda Inspirational works.