Home     5385 posts


Evgeny shared a Рамана Махарши quote         SHARE URL

Рамана Махарши

See More
Сатсанг с Артуром Осборном наполнен сладостными воспоминаниями. Он направлял меня больше своим
молчаливым присутствием, чем словами. Однажды я пришёл к нему с личной проблемой. Я был
встревожен сном, в котором на меня спустился чёрный призрак, сел мне на грудь и начал душить за горло.
Я был один, я не мог дышать и не знал, что делать. Мне не было ни страшно, ни любопытно узнать, что это.
Его сдавливающая хватка всё усиливалась. Я чувствовал, что не могу дышать и сейчас умру, как вдруг
мантра 'Ом Намо Бхагавате Шри Раманая' самопроизвольно начала повторяться из глубины моего
Сердца. Честно говоря, в те дни я не верил в джапу или мантры. Это произошло само собой, 'Ом Намо
Бхагавате Шри Раманая' – дань почтения Бхагавану Шри Рамане Махарши. Чёрный призрак исчез, и я
проснулся. Я не мог разобрать, был ли это сон, или моё воображение, или реальность. Я побежал к
Осборну и описал ему всё в мельчайших подробностях. Внимательно выслушав, Осборн похлопал меня по
спине и с улыбкой сказал: "Ганешан, это настоящий духовный опыт. Тебе повезло, ты получил мантру 'Ом
Намо Бхагавате Шри Раманая' . Это то, что называется аджапа джапа. Я расскажу тебе мой собственный
опыт."
"Когда Бхагаван был в теле, те, кто принадлежал к кругу Рене Генона, притянулись к Бхагавану словно
железные опилки к сильному магниту. Из этой группы Дэвиду МакАйверу повезло быть с Бхагаваном под
его руководством и перевести на английский его произведения, а также такие книги как Трипура Рахасья, Адвайта Бодха Дипика и другие, которые посоветовал Шри Бхагаван. Затем, привлечённый одним йогином
из Керала, он принял его как гуру и остался с ним. Дэвид, который очень любил меня и мою жену, сильно
хотел, чтобы мы тоже стали учениками того гуру. Его аргументом было то, что для духовной реализации
гуру абсолютно необходим. Так как Бхагаван никогда не провозглашал себя гуру, мы должны покинуть его и
поступить к гуру, который готов принять нас в ученики. Мы обменялись целым шквалом писем на эту тему, и все эти письма до одного – от меня Дэвиду и от Дэвида мне – были показаны Бхагавану. Все мои ответы, заявляющие, что Бхагаван мой единственный гуру, и что если Бхагаван не гуру, то слово 'гуру' вообще не
имеет смысла, Бхагаван одобрил кивком головы."
"Однажды я получил от Дэвида отвратительное письмо, предупреждающее меня об ужасных последствиях, если я немедленно не оставлю Раману и не перейду к его гуру. Я не стал показывать это письмо Бхагавану, но был ужасно им расстроен. В тот вечер я всё же собирался показать письмо Бхагавану. Днём я
пропалывал грядки в своём саду, когда услышал за спиной глухой звук. Какое-то животное как тень
спрыгнуло с дерева и приблизилось ко мне сзади. Через секунду оно забралось ко мне на спину и уселось
там. Это было что-то вроде медведя, с длинной шерстью. Оно держалось за меня своими задними лапами, передними обхватив за грудь. В тот момент, Ганешан, у меня не было ни любопытства узнать, что это, ни
страха. Была просто спокойная отрешённость. Я продолжал невозмутимо полоть. Заметив моё
безразличие, животное начало увеличиваться в размерах и в весе. Вскоре я вынужден был наклониться
вперёд из-за такой ноши на спине. Вес становился невыносимым. Я по-прежнему оставался невозмутимым
и не чувствовал страха. Вдруг своими волосатыми лапами оно схватило меня за горло и начало душить. Я
стал задыхаться, так как оно всё сильнее сдавливало мне горло. Даже это не породило во мне и намёка на
страх. Я оставался полностью осознанным и невозмутимым, чувствуя, что совсем не могу дышать. Хватка
всё усиливалась, и без тени страха я почувствовал, что сейчас умру. И тогда произошло чудо. При мысли о
смерти я услышал в себе звук ' Аруначала Шива, Аруначала Шива, Аруначала Шива' . Хотя я сам не
производил его, во мне это делало что-то ещё. Интенсивность, громкость и скорость джапы всё возрастала, и это было восхитительным переживанием – слышать внутри себя джапу, произносящуюся сама собою в
тот самый момент, когда чувствуешь на себе смертельную хватку. По мере продолжения аджапа джапы
сжатие на моей шее с каждой секундой начало слабеть, размеры и вес животного стали уменьшаться.
Внезапно оно спрыгнуло с моей спины и побежало назад к дереву. Я слышал его удаляющиеся шаги, оно
забралось на дерево и исчезло. В ту же секунду я пришёл в себя, а аджапа джапа непрерывно
продолжалась."
"На следующий день, когда Бхагаван вернулся со своей прогулки на гору, я встретил его, показал ему
письмо и рассказал, что случилось предыдущим вечером, не пропуская ни единой детали. Бхагаван
выслушал меня и, когда я остановился, произнёс с благодушной улыбкой: 'Это всё, на что они способны. Всё
нормально.' Под 'ними' он, видимо, имел в виду того гуру, в прошлом мастера чёрной магии, который
заставил Дэвида написать мне угрожающее письмо. Бхагаван это пурна джняни, совершенный и
абсолютный мудрец. Когда вы попадаете под защиту совершенного сатгуру, даже плохой опыт, вызванный
чёрной магией, оказывается скрытым благословением. Таким образом, мне повезло, и я был посвящён в
аджапа джапу 'Аруначала Шива' , а тебе выпала удача быть посвящённым в аджапа джапу 'Ом Намо
Бхагавате Шри Раманайя' ."

Ганешан

Evgeny shared a Annamalai Swami quote         SHARE URL

Annamalai Swami

See More
ANNAMALAI SWAMI – FINAL TALKS

'YOU SEEM TO BE LACKING INTENSITY'

Q: Bhagavan wanted to know the answer to the question 'Who am I?' He seemed to find the answer straight away. When I ask the question when I try to find out what the Self is, I can reject thoughts that arise as being 'not me’, but nothing else happens. I don't get the answer that Bhagavan did, so I am beginning to wonder why I am asking the question.

Annamalai Swami: You say that you are not getting the right answer.
--- Who is this 'you'? Who is not getting the right answer? ---

Question: Why should I ask? Asking has not produced the right answer so far.

Annamalai Swami: You should persist and not give up so easily. When you intensely inquire 'Who am I?' the intensity of your inquiry takes you to the real Self. It is not that you are asking the wrong question.

You seem to be lacking intensity in your inquiry. You need a one-pointed determination to complete this inquiry properly. Your real Self is not the body or the mind. You will not reach the Self while thoughts are dwelling on anything that is connected with the body or the mind.

Question: So it is the intensity of the inquiry that determines whether I succeed or not.

Annamalai Swami: Yes. If the inquiry into the Self is not taking place thoughts will be on the body and the mind. And while those thoughts are habitually there, there will be an underlying identification: ‘I am the body; I am the mind.' This identification is something that happened at a particular point in time. It is not something that has always been there. And what comes in time also goes eventually, for nothing that exists in time is permanent.

The Self, on the other hand, has always been there. It existed before the ideas about the body and the mind arose, and it will be there when they finally vanish. The Self always remains as it is: as peace, without birth, without death.

Through the intensity of your inquiry, you can claim that state as your own.

Inquire into the nature of the mind by asking, with one-pointed determination, 'Who am I?' Mind is illusory and non-existent, just as the snake that appears on the rope is illusory and non-existent.

Dispel the illusion of the mind by intense inquiry and merge in the peace of the Self. That is what you are, and that is what you always have been.

LWB, p. 41

Evgeny shared a Bhagavan Sri Ramana Maharshi quote         SHARE URL

Bhagavan Sri Ramana Maharshi

See More
Then I read saying #418:
"The only true and full awareness is awareness of awareness. Till awareness is awareness of itself, it knows no peace at all."
There it was! The awareness of awareness method! There was my first confirmation that this indeed was the way and not some detour.
Then I read saying #432:
"Is it not because you are yourself Awareness, that you now perceive This universe? If you observe awareness steadily, this awareness itself as Guru will reveal the Truth."

— Guru Vachaka Kovai, (Prof Swaminathan)
— Michael Langford

Evgeny shared a Friedrich Nietzsche quote         SHARE URL

Friedrich Nietzsche

See More
Sometimes people don’t want to hear the truth because they don’t want their illusions destroyed.

Evgeny shared a Sri Nisargadatta Maharaj quote         SHARE URL

Sri Nisargadatta Maharaj

See More
The words of a gnani have the power of dispelling ignorance and darkness in the mind. It is not the words that matter, but the power behind them.

Evgeny shared a Руми quote         SHARE URL

Руми

See More
Если б ты мог избавиться
от себя хотя бы раз,
Тайна тайн открылась бы тебе.
Лик непостигаемого,
Прячущийся позади вселенной,
Появился бы
На зеркале твоего восприятия.

Evgeny shared a Plato quote         SHARE URL

Plato

See More
For a man to conquer himself is the first and noblest of all victories.

Evgeny shared a Bhagavan Sri Ramana Maharshi quote         SHARE URL

Bhagavan Sri Ramana Maharshi

See More
BHAGAVAN IS DEVI

The following year I wanted to return briefly to Ramanathapuram for the Devi Puja. Before I went, while I was sitting in the hall in meditation, I saw, instead of Bhagavan, a little girl, about two years old. She was full of charm and splendor, intensely alert and powerful, and she radiated a golden brilliance. The vision soon vanished and I saw the normal face of Bhagavan again. I understood at once that he was the goddess I had wanted to worship in Ramanathapuram. Where, now, was the need for a pilgrimage to a goddess when I was daily serving him in whom all gods eternally are born?

— Shantammal, The Power of the Presence III

Evgeny shared a Bhagavan Sri Ramana Maharshi quote         SHARE URL

Bhagavan Sri Ramana Maharshi

See More
While discussing Karma, Sri Bhagavan said: “Karma has its fruit (phala). They are like cause and effect. The interrelation of a cause and its effect is due to a Sakti whom we call God. God is phala data (dispenser of fruit).

A visitor had been speaking of the Self having forgotten its true nature. Sri Bhagavan after some time said: “People speak of memory and oblivion of the Fullness of the Self. Oblivion and memory are only thought-forms. They will alternate so long as there are thoughts. But Reality lies beyond these. Memory or oblivion must be dependent on something. That something must be foreign too; otherwise there cannot be oblivion. It is called ‘I’ by everyone. When one looks for it, it is not found because it is not real. Hence ‘I’ is synonymous with illusion or ignorance (maya, avidya or ajnana). To know that there never was ignorance is the goal of all the spiritual teachings. Ignorance must be of one who is aware. Awareness is jnana. Jnana is eternal and natural. Ajnana is unnatural and unreal.

Talks with Sri Ramana Maharshi
30th November, 1936
Talk 289

Evgeny shared a Sri Ramakrishna quote         SHARE URL

Sri Ramakrishna

See More
You see, as long as a man is under maya's spell, he is like a green coconut. When you scoop out the soft kernel from a green coconut, you cannot help scraping a little of the shell at the same time. But in the case of a ripe and dry coconut, the shell and kernel are separated from each other. When you shake the fruit you can feel the kernel rattling inside. The man who is freed from maya is like a ripe and dry coconut. He feels the soul to be separated from the body. They are no longer connected with each other

Evgeny shared a Sri Samartha Siddharameshwar Maharaj quote         SHARE URL

Sri Samartha Siddharameshwar Maharaj

See More
What prevents us or pressures us at all times and everywhere in various forms is our own confusion or misunderstanding. There is no other distortion at all.

— "Master of Self-Realization" Discourse 62

Evgeny shared a Sri Nisargadatta Maharaj quote         SHARE URL

Sri Nisargadatta Maharaj

See More
There are no distinctive marks of gnana. Only ignorance can be recognized, not gnana. Nor does a gnani claim to be something special. All those who proclaim their own greatness and uniqueness are not gnanis. They are mistaking some unusual development for realization.

Evgeny shared a Bhagavan Sri Ramana Maharshi quote         SHARE URL

Bhagavan Sri Ramana Maharshi

See More
DIVINE GUIDANCE

When I first worked in the kitchen, there were no proper jars for foodstuffs. Everything was kept in tins and pots, which would leak and spill and make the floor in the kitchen messy and slippery. Once, when I scrubbed the kitchen very carefully, Bhagavan congratulated me on the neatness in the kitchen.
I sighed: 'What is the use, Swami. People will come and spill the oil and scatter the flour and it will be all the same again. We must have proper jars and containers.'
Ten days later I was called to the hall. Attendants were opening wooden boxes that contained six beautiful jars.
'You wanted jars, now you have jars. Take them to the kitchen,' said Bhagavan. On inquiry it was found that some stationmaster had mistakenly booked them to the ashram.
Such mysterious coincidences happened almost daily, both at the ashram and in the homes of the devotees. Unless one has witnessed this for oneself, it is hard to believe that such strange coincidences could happen so often.
I often found it difficult to convince others that all the things that happened in front of me were true. Such things happen even now.
A few days ago [this was written in the 1950s] I was taking a lady visitor to the ashram. I did not feel well and wanted to go home and have some change from the ashram rice. I stayed in the dining room for the lady's sake but did not eat. Subbalakshmi, who did not stay for food, went home, made some wheat cakes, packed them in a leaf, brought them to the ashram, and gave them to me to eat. She told me that she did not know why she was baking the cakes or who was going to eat them until she heard later that I wanted to eat something other than rice. To me it was clearly Bhagavan's care, but how can I convince others?
I can give another example. Once I had no money and badly needed some.
I prayed silently to Bhagavan: 'Ramana, how can I get hold of a little money?'
Three days later a money order came for me from Dr. Srinivasa Rao, whom I did not even know. It seems he was reading an account of Bhagavan's life, and on reading the name of Shantammal decided that it would be nice to send her some money. How can such spontaneous actions be explained?

Shantammal in 'The Power of the Presence', part III

Evgeny shared a Unknown quote         SHARE URL

Unknown

See More

Evgeny shared a Rumi, 13th century Sufi poet and Mystic quote         SHARE URL

Rumi, 13th century Sufi poet and Mystic

See More
We are all the same, all the same,
longing to find our way back;
back to the One,
back to the only One!

Evgeny shared a Бхагавадгита quote         SHARE URL

Бхагавадгита

See More
ИЗ БХАГАВАД - ГИТЫ.
ЙОГА МУДРОСТИ.

Благословенный сказал:

4:1. Эту вечную йогу Я поведал Вивасвану, Вивасван передал её Ману, Ману сообщил её Икшваку.

4:2. Таким образом друг от друга научились ей цари-мудрецы. Но со временем йога на Земле пришла в упадок, о Парантапа.

4:3. Эту же древнюю йогу поведал Я ныне тебе, ибо ты предан Мне и ты — Мой друг; в ней — раскрывается высочайшая тайна!

Арджуна сказал:

4:4. Позднее родился Ты, ранее родился Вивасван. Как же должен я понять, что Ты первый поведал сие Учение?

Благословенный сказал:

4:5. Много рождений в прошлом у Меня и у тебя, о Арджуна! Я знаю их все, ты же не ведаешь своих, о Парантапа!

4:6. Хоть Я — вечный, непреходящий Атман, хоть Я — Ишвара, но — внутри Мне подвластной пракрити — Я Своей майей Себя проявляю.

4:7. Когда же праведность (на Земле) приходит в упадок, о Бхарата, а неправедность воцаряется, — тогда Я проявляю Себя.

4:8. Для спасения добрых, для поражения творящих зло, для восстановления дхармы — Я проявляю Себя так из века в век.

4:9. Кто действительно познал сущность Моих чудесных Явлений, тот, покидая тело, не воплощается вновь, а соединяется со Мной, о Арджуна!

4:10. Освободившись от ложных привязанностей, страха и гнева, постигнув Моё Бытие, многие, очищенные в Огне Мудрости, обретают великую любовь ко Мне.

4:11. Как люди идут ко Мне, так и Я принимаю их. Ибо пути, по которым идут люди со всех сторон, есть Мои пути, о Партха!

4:12. Те, которые стремятся к успеху в земных делах, поклоняются «богам». Они могут быстро получать успех в мире материи от таких действий.

4:13. В соответствии с гунами и вариантами деятельности людей — Мною были созданы четыре варны. Знай, что Я — их творец, хотя Я не действую, оставаясь в них не вовлечённым!

4:14. И действия не влияют на Меня, и награда за них не прельщает Меня. Тот, кто знает Меня таким, — не запутывается в кармических последствиях своей деятельности!

4:15. Зная это, обретшие Освобождение мудрецы совершали действия. Совершай же и ты их, имея примеры своих предшественников!

4:16. «Что есть деяние, и что есть недеяние?» — даже разумные этим смущаются. Я объясню тебе это, благодаря чему ты освободишься от заблуждений.

4:17. Необходимо осознать, что есть необходимые действия, ненужные действия и недеяние. В этом следует разобраться!

4:18. Тот, кто видит недеяние в действии и деяние в бездействии, тот — воистину, сознателен и, даже будучи вовлечённым в действия среди других людей, он остаётся свободным.

4:19. О том, чьи начинания свободны от «земных» влечений и лишены стремления к личной выгоде, — о том знающие говорят, что его поступки очищены огнём его развитого сознания.

4:20. Утратив стремление к личной выгоде, всегда удовлетворённый, не ищущий ни в ком из людей опоры, он пребывает в недеянии, хотя постоянно действует.

4:21. Не желая личной выгоды, подчинив свои мысли Атману, отказавшись от ощущений типа «это — моё!», выполняя свою дхарму, — он не пятнает свою судьбу.

4:22. Поскольку он удовлетворён тем, что к нему приходит, свободен от двойственности, не знает зависти, уравновешен в удаче и неудаче, — ему не мешают его действия и тогда, когда он их совершает.

4:23. Тот, кто, утратив привязанности к материальному, достиг освобождения от «земных» страстей, чьи мысли утвердились в мудрости, кто совершает действия лишь как свои жертвенные приношение Богу, — все деяния того сливаются с гармонией всего Мироздания.

Беседа 4. Йога мудрости. (фрагмент).

Evgeny shared a William Shakespeare quote         SHARE URL

William Shakespeare

See More

Evgeny shared a Bhagavan Sri Ramana Maharshi quote         SHARE URL

Bhagavan Sri Ramana Maharshi

See More
PREACHING FROM SILENCE

D.: Why doesn’t Sri Bhagavan go about preaching the truth to the people at large?
B.: How do you know that I don’t? Does preaching consist in mounting a platform and haranguing the people around?
Preaching is simple communication of knowledge and can be done in silence too. What do you think of a man listening to a harangue for an hour and going away without being impressed by it so as to change his life? Compare him with another who sits in a holy presence and leaves after some time with his outlook on life totally changed. Which is better: to preach loudly without effect or to sit silently sending forth intuitive force to act on others?
Again, how does speech arise? First, there is abstract knowledge (unmanifest). From this, there arises the ego which gives rise to thoughts and words successively. So then:
Abstract Knowledge

Ego

Thoughts

Words
Words, therefore, are the great-grandsons of the original source. If words can produce an effect, consider how much more powerful preaching through silence must be.
Bhagavan answered those who doubted its utility that Realisation was the greatest help they could possibly render to others. Indeed, Bhagavan himself was the standing proof of this, as one saw from the numbers of people helped to the very depth of their being, lifted out of confusion and sorrow on to a firm path of peace and understanding, by the silent influence of his grace. And yet, at the same time, he reminded them that, from the point of view of knowledge, there are no others to help.

TEACHINGS OF RAMANA MAHARSHI IN HIS OWN WORDS

Evgeny shared a Бхагавадгита quote         SHARE URL

Бхагавадгита

See More
Бхагаван Шри Сатья Саи Баба перевёл на английский язык двенадцатую главу Бхагавад-гиты. Свами прочитал этот перевод на одной из своих лекций в 1984 году. Он сказал, что мы должны знать эту главу наизусть и стараться следовать её предписаниям в повседневной жизни.
Гита – провозвестие Бога.
Гита – Вселенская Мать.
Гита помогает человеку пересечь океан жизни.
Гита – опора всех искателей Истины.
Бхагаван Шри Сатья Саи Баба

БХАКТИ ЙОГА – ПУТЬ БЛАГОГОВЕЙНОЙ ЛЮБВИ❤❤❤

1. Арджуна спросил:
"О, Мой Господь! Из тех, кто следует к Тебе путём любви,
И тех, кто хочет осознать Тебя,
Как Абсолют без имени и формы,
Быстрее кто достигнет цели?"
2. Господь Шри Кришна отвечал:
"Для тех, кто возлюбил Меня всем сердцем,
Кто в вере твёрд и полностью Мне предан,
Тех путь Любви ко Мне быстрее приведет.
3. Но те, кто ищут Запредельную Реальность,
Без имени и формы, для мысли недоступную и чувств,
4. Кто чувства подчинив и успокоив ум,
Стремятся искренне ко благу всех живущих,
Они Меня достигнут тоже.
5. Однако, долог и опасен этот путь
И труден он для человека.
6. Кто полностью себя Мне посвятил
И для кого Я – жизни Цель,
Кто обо Мне самозабвенно размышляет,
7. Я быстро тех избавлю от перерождений
И приведу их к Вечной Жизни,
К Себе их приведу.
8. Лишь успокой свой ум и погрузи его в Меня,
Безмолвно пребывай во Мне,
И непременно ты со Мной соединишься,
Со Мною, Господом Любви, в твоём живущем сердце.
9. Но если не способен ты свой ум остановить,
То медитация тебе поможет,
Стремись усердно эту практику освоить.
10. Но если воли не хватает и на это,
Тогда займись ты добрыми делами,
Служеньем бескорыстным, ибо и служенье
Тебя ко Мне в итоге приведёт.
11. А если ты не можешь делать даже это,
Предай себя Мне полностью. Спокойно
Смотри на всё, что Я тебе пошлю,
И радости, и огорченья покорно принимай.
12. Конечно, знанье лучше, чем любые
Духовные усилия без осмысленья,
Но медитация гораздо лучше знаний,
А лучше медитации – преданье Богу,
Ибо даёт оно покой и мир.
15. Люблю того, кто не способен ненавидеть,
На ненависть любовью отвечая.
Того, кто никогда не помышляет: "Я", "Моё",
Того, кто равно принимает радость и страданье.
14. Довольный всем и в чувствах сдержанный,
И в вере твёрдый, предавшийся Мне сердцем и умом,
Такой Мне дорог.
15. Кто сам не беспокоится
И не тревожит никого вокруг,
Кто принимает жизнь, такой как есть,
С её добром и злом,
16. Тот, чистый в помыслах,
Способный действовать и отрешённый,
Готовый выполнить Моё любое повеленье –
Послушный инструмент в Моей работе.
17. Тот дорог Мне, кто не стремится к наслажденью.
Страданья не страшится и о прошлом не грустит,
Не вожделеет в настоящем,
Бесстрастно принимая всё, что посылает жизнь,
18-19. Кто другу и врагу с любовью равной служит,
Не радуется похвале и от хулы не тужит,
В жару и в холод, в радости и в горе,
Он одинаково в покое пребывает,
Свободен и от самости и своеволья,
Такой Мне дорог.
20. Но всех дороже Мне
Идущие путём Любви и Веры.
Стремясь ко Мне как к Высшей Цели жизни,
Они, превозмогая смерть, к Бессмертию идут".

Evgeny shared a Муса Джалиль quote         SHARE URL

Муса Джалиль

See More
Лишь в свободе жизни красота! Лишь в отважном сердце вечность есть!

Evgeny shared a Bhagavan Sri Ramana Maharshi quote         SHARE URL

Bhagavan Sri Ramana Maharshi

See More
MELTING METAL

When the building work was nearing completion an expert sculptor was commissioned to make a Yogambika statue out of five different metals for the temple. It was to be made by the 'lost wax' method. In this technique, a statue is first made out of wax and then completely covered with clay except for one small hole. Once the clay has dried it is baked to make it hard. The heat causes all the wax to drain out through the small hole, leaving a baked-clay mold for the molten metal to be poured into.

The pouring of the molten metals had to be done at an auspicious time. The astrologers who were consulted selected a particular day and said that the casting should be completed between 8 p.m. and 11.30 p.m. that day. The mold was made in advance since it was not necessary to fabricate it at an auspicious time. The sculptor started his fire at 8 p.m. on the appointed day on a site between the ashram dispensary and the banyan trees. He worked very hard for several hours but he was unable to get the advance since it was not necessary to fabricate it at an auspicious time.

The sculptor started his fire at 8 p.m. on the appointed day on a site between the ashram dispensary and the banyan trees. He worked very hard for several hours but he was unable to get the metals to melt in the crucible. I am not an expert in these matters but even I could see that the fire was very, very hot. The sculptor frequently had to douse his clothes with cold water to counteract the heat, and he always dealt with the fire from a distance via a pair of very long tongs.
Bhagavan had gone to sleep at his usual time but when 11.30 came and went with no sign of the metals melting I felt justified in waking him up. I went to the hall, explained the situation to him and asked what we should do.

Bhagavan made no reply. Instead, he got up and came to see for himself how the work was progressing. He sat on a stool about ten feet from the crucible and looked intently at the fire. Within one or two minutes, and without any further efforts from the sculptor, the metals all began to melt. Bhagavan watched as the liquid was poured into the mold the hole in its foot. When he was satisfied that the work had been properly executed he returned to the hall and went back to sleep The next day, when the sculptor broke the mold and examined the statue, he very proudly announced that the statue was flawless.

- LWB

Evgeny shared a Sri Sri Ravi Shankar quote         SHARE URL

Sri Sri Ravi Shankar

See More
Significance of Guru Tattva and Lord Kartikeya

When the five elements governed by Lord Shiva (pancha mahabhoota — Earth, Water, Fire, Air and Ether) united with Shakti (Pure Consciousness), Lord Kartikeya was born.

You can understand this in terms of the Kundalini Shakti (the primordial, dormant yet potent energy said to be present in a coiled form at the base of the spine). We have seven chakras (energy centers) within us. When the energy surges through the six chakras and stabilises at the sixth chakra – the Ajna chakra (present in the middle of the eyebrows), it blossoms as Lord Kartikeya (symbolism of the guru tattva principle). The Ajna chakra is the place of the guru tattva . It is where the guru tattva blossoms and manifests itself. And that guru tattva itself is Kartikeya tattva. Shiva is the un-manifest Divinity, while Kartikeya is the manifest. So you can think of Kartikeya as symbolic of the Kundalini Shakti.

There is a story about Kartikeya from the Puranas. When Kartikeya was a young child, His father, Lord Shiva asked him to receive education from Lord Brahma. So Kartikeya went to Brahma and asked him the meaning of Om. Brahma confessed that he didn’t have any answer. So, the story goes that Kartikeya told Brahma that since he did not have an answer, he was not qualified to teach. And Kartikeya went back to his father, and asked, ‘What is the meaning of Om?’ Shiva also replied that he had no answer.

Kartikeya agreed to tell the meaning only if he was given the place of a guru by seating him on a pedestal. Usually, a teacher sits on a higher place and the student has to sit down and listen to him. But being the highest and greatest of Gods, Shiva lifted young Kartikeya on to His shoulders. Kartikeya whispered the meaning of the Pranava Mantra (Om) in Shiva’s ears.

Kartikeya explained that the entire Creation is contained in Om. The Trinity – Lord Brahma, Vishnu and Shiva is contained in Om. Love – unbroken and unshakeable Love is Om. This is the essence and also the secret of Om that Kartikeya narrated to Shiva.

Upon hearing this, Goddess Parvati (Mother of Kartikeya, and an incarnation of the Mother Divine) was elated. Overcome with joy, She said, “Since you have become a guru (Swami) to my Lord (Natha).” Ever since, Kartikeya also came to be known as Swaminatha. So the essence of the story is this – The guru Tattva is placed even higher than Lord Shiva Himself!

To explain this truth, this story was written in the Skanda Purana.

— The writer is the founder of Art of Living Foundation and can be reached www.artofliving.org

Evgeny shared a Bhagavan Sri Ramana Maharshi quote         SHARE URL

Bhagavan Sri Ramana Maharshi

See More
Reality is simply the loss of ego. Destroy the ego by seeking its identity. Because the ego is no entity it will automatically vanish and reality will shine forth by itself.
This is the direct method, whereas all other methods are done only by retaining the ego. In those paths, there arise so many doubts and the eternal question `Who am I?' remains to be tackled finally. But in this method, the final question is the only one and it is raised from the beginning. No sadhanas are necessary for engaging in this quest.
There is no greater mystery than this - that being the reality we seek to gain reality. We think that there is something hiding our reality and that it must be destroyed before the reality is gained. It is ridiculous. A day will dawn when you will laugh at your past efforts. That which will be on the day you laugh is also here and now.

— Be as you Are

Evgeny shared a Sri Nisargadatta Maharaj quote         SHARE URL

Sri Nisargadatta Maharaj

See More
Go to the source without which neither light or darkness could be cognized. What is the use of talking about what is objective when I have told you to go to the subject?

Evgeny shared a Bhagavan Sri Ramana Maharshi quote         SHARE URL

Bhagavan Sri Ramana Maharshi

See More
Bhagavan was the very embodiment of wisdom and kindness.
Though he did not mind our faults and mistakes, he made us
follow his instructions to the letter. We had to do the same task again and again until it was done to his complete satisfaction.

Did he do it for himself? Of what use was it to him? He wanted to prove to us that we could do things right, that our bad habits were only caused by a lack of patience and attention. He sometimes seemed to be severe, even harsh, in order to make us do something correctly.

Bhagavan knew something that we at that time were not aware of: that we can act correctly at all times if we only try. When this is experienced, confidence comes, and with confidence the great peace of righteousness.

- Subbalakshmi Ammal, The Power of the Presence, part III

Evgeny shared a Sri Nisargadatta Maharaj quote         SHARE URL

Sri Nisargadatta Maharaj

See More
The Absolute truth

The body appears in your mind, your mind is the content of your consciousness, you are the motionless witness of the river of consciousness which changes eternally without changing you in any way. Your own changelessness is so obvious that you do not notice it. Have a good look at yourself and all these misapprehensions and misconceptions will dissolve. Just as all the little watery lives are in water and cannot be without water, so all the universe is in you and cannot be without you.

Contribute to the project

Support and Contribute to This Project of Sharing and Spreading Timeless Wisdom.

Thank you!

· · ·   View More Channels   · · · Random Being
Our Friends:
Buddha at the Gas Pump Big library of interviews with awakened and inspiring beings of our time. Swami Vivekananda Quotes Beautiful library of Swami Vivekananda Inspirational works.